Met een elektrische camper op roadtrip
25 oktober 2021
10 min. leestijd

Ruim een week reed ik met een elektrische camper door Nederland. En niet zomaar een camper, maar een heuse Volkswagen T2 bus van 41 jaar oud. Technische slimmeriken Erik en Pjotr kochten vorig jaar hun eerste bus die opgeknapt en elektrisch gemaakt werd. Inmiddels bestaat de collectie uit elektrische Volkswagenbusjes in verschillende kleuren en ze zijn allemaal even schattig. Deze busjes zijn wat mij betreft dé oplossing voor wie wel een roadtrip in een oude camper wil maken en dat op een duurzame manier wil doen.

Elektrische-camper-huren

Een elektrische camper

Zeven nachten sliep ik in de groene elektrische camper van Evan, genaamd Verdejo. Ik haalde hem op in Utrecht en kreeg van Pjotr eerst een rondleiding door de camper en een uitleg over het elektrisch rijden. Ik was vooraf bang dat dat heel ingewikkeld zou zijn en ik weet nog net hoe een schroevendraaier werkt en zag mezelf al elke 5 minuten met de hulplijn bellen, maar het bleek reuze mee te vallen. Opladen gaat supersimpel: stekker in de bus, stekker in de laadpaal en de laadpaal met een pasje activeren. Ook het rijden zelf bleek een eitje: de bus is elektrisch! Het ontbreken van stuurbekrachtiging en de lengte van de bus waren even wennen, maar na een paar uur rijden kon ik me niet meer voorstellen hoe het voelde om in mijn Renault Twingo te rijden.

evan-elektrische-camper

Opladen onderweg

De elektrische camper heeft een actieradius van ongeveer 150 kilometer. De accu volladen duurt zo’n vier uur, dus zo’n bus is heel geschikt voor slow travel. Tijdens het laden kun je de bus achterlaten en zelf wat anders gaan doen. Natuurlijk kun je hem ook ’s nachts opladen, want hij laadt ook op op campingstroom en huis-tuin-en-keuken-stroom. In de toekomst wordt er nieuwe software geïnstalleerd, waardoor de bus ook kan snelladen en je dus minder lang bij een laadpaal hoeft te staan.

Van verhuurder Evan krijg je een pasje mee die je kunt gebruiken op alle openbare laadpalen. Via de app Plugsurfing vind je eenvoudig laadpalen in je omgeving en kun je handig geleden laadpalen uitzoeken. Zo stonden wij een uur op de parkeerplaats van Meesterbakker Robèrt terwijl we genoten van zijn baksels. Ook parkeerden we aan de rand van het dorpje Beek, vanaf waar we een stukje van de N70-wandelroute liepen. Soms was onze planning niet top en stonden we op een parkeerplaats voor een politiebureau in een Twents dorp. Heel erg is dat niet, want een uurtje op bed een boek lezen is ook vakantie.

elektrische-volkswagen-bus

Een roadtrip door Nederland (en een beetje België)

Ik begon mijn roadtrip door Nederland in Utrecht, waar het elektrische busje gestald staat. Ik reed een korte afstand naar een camperplaats nabij de Amerongse Berg, waar ik de volgende ochtend een prachtige bijna-herfstwandeling maakte. Na een korte stop in Arnhem om een vriendin op te halen, reed ik naar het Limburgse Siebengewald, waar we overnachtten op een Campspace (die van Kaatje). De volgende dag doken we in de ijskoude vijver en maakten we een wandeling in de Maasduinen. Met een laadstop in Helmond, waar mijn parkeerskills behoorlijk op de proef gesteld werden, vervolgden we onze weg naar het Belgische Pelt. Hier vermaakten we ons in het weiland van boer Stijn met een groot kampvuur waarboven we een vegetarische rookworst van de Hema roosterden. Na de koeien van boek Stijn gedag gezwaaid te hebben, maakten we een wandeling in het Klankenbos in Pelt, terwijl de auto stond te laden. We bezochten muzikale kunstwerken en lieten ons verleiden tot een poging verspringen op de kinderroute.

Het duurde niet lang voordat we België weer uit en Nederland weer in waren. Na een heel regenachtige stop in de Biesbosch, wat me wandelend toch wat tegenviel en ‘varen in de Biesbosch’ op de bucketlist deed belanden, bleek dat ik een inschattingsfout had gemaakt over de reistijd naar Zeeland. De geboekte Campspace gingen we niet meer halen die dag, dus we gingen op zoek naar een camperplek nabij. We eindigden op het erf van een boer, waar de boerenzoon twee vermoeide en daardoor wat melige vrouwen een plekje voor het raam van zijn buren wees. Uitslapen was er niet bij, want de trekker moest de volgende dag al vroeg met de motor aan naast onze camper staan ronken. Nee, dan zijn Campspaces toch wel fijner hoor 😉

Evan-travel

Kamperen bij Campspaces op de Veluwe

Gelukkig konden we de volgende nacht weer op een Campspace op de Veluwe terecht. We reden de elektrische camper het bos in een achtertuin van een vreemde in en sprokkelden (met toestemming) nat hout bij elkaar voor een vuurtje. Het vuur aankrijgen was een uitdaging, maar toen hij eenmaal brandde en wij voor het busje de donkere nacht in zaten te kijken, vond ik het leven helemaal geweldig.

Uiteraard moest ook op de Veluwe gewandeld en gepicknickt worden voordat we de bus mee naar Deventer en de Sallandse Heuvelrug reden. We maakten een prachtige wandeling op de Sprengenberg en logeerden in de achtertuin van weer een uniek plekje nabij Almelo. Heerlijk uitgerust gingen we na een praatje met de host weer terug naar de Veluwe, op naar Lunteren! Na een avontuurlijke rit over het zandpad naar het Wekeromse Zand, maakten we een wandeling over de zandvlakte. Over een nog avontuurlijker modderpad kwamen we na enige stress en zorgen weer op de grote weg terecht. Lang leve de wegafsluitingen en Google Maps met azijn ‘alternatieve route’. Onbeschadigd maar vies kwam de elektrische camper toch aan in Lunteren, waar we de nacht tussen de paarden doorbrachten voordat we weer naar Utrecht reden.

Elektrische-camper-roadtrip

Ook met de elektrische camper op roadtrip?

Ik heb de route die ik reed uitgewerkt als drie kortere routes met informatie over natuurgebieden, wandelroutes, laadpalen en camperplaatsen onderweg. Wie één van de busjes van Evan huurt, krijgt gratis toegang tot deze routes. Zo hoef je zelf minder te plannen als je een weekendje op pad wilt met de elektrische camper.

–> je kunt de elektrische busjes van Evan hier huren. Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen.

elektrisch-rijden-camper

Herfstactie: een kant-en-klare roadtrip met de elektrische camper!

Ik zette drie leuke herfst- en winterroutes door Nederland uit. Tot 31 dec 2021 kun je een kant-en-klare roadtrip incl. huur van één van de busjes, een route langs bezienswaardigheden onderweg en 3 overnachtingen boeken voor slechts 450 euro. Ga naar de website en gebruik de kortingscode "HERFSTAVONTUUR" (of stuur even een mailtje via Evans website als je er niet uit komt :) ).

Over de schrijver
Paulien van der Werf leeft avontuurlijk en nomadisch en is de oprichter van Outdoor Inspiratie. In 2019 zegde ze, na vele microavonturen en loondienstjaren, haar baan op om fulltime andere mensen te inspireren om avontuurlijker te leven.
Reactie plaatsen

Andere veelgelezen artikelen...

hoe-warm-winterslaapzak

De beste winterslaapzak

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een winterslaapzak en wat is de beste keuze?
wandelen-in-canada

Wandelen in Canada

Zeven prachtige lange-afstandwandelroutes in het ruige Canada + tips voor je reis.

komoot

Navigeren met de app Komoot

Een uitgebreide handleiding voor mijn favoriete navigatieapp Komoot + mijn Komoot-routes.

Download mijn GRATIS trektocht-stappenplan incl. paklijsten!