Alleen een eind autorijden - zo houd je het leuk
09 maart 2021 
9 min. leestijd

Alleen een eind autorijden - zo houd je het leuk

Ik ben niet zo dol op autorijden, en al helemaal niet op in mijn eentje een eind autorijden. Helaas ontkom ik daar als soloreiziger niet echt aan, zeker niet als ik mijn auto op de bestemming nodig heb. Gelukkig heeft vaak doen me geleerd hoe ik deze trips zo aangenaam mogelijk kunt maken. Dit zijn mijn tips voor alleen een eind autorijden. 

alleen-autorijden


Tip 1 voor alleen een eind autorijden: plan je route in detail

Ik vind niets zo stressvol als op een drukke snelweg dicht bij een stad niet snappen waar mijn navigatie mij heen wil sturen. Vooral wanneer er veel afslagen na elkaar komen, gaat het nog wel eens mis. Daarom bestudeer ik voor vertrek de route, en sla ik in mijn hoofd op welke grote steden ik onderweg (ongeveer) passeer. Daardoor ben ik minder afhankelijk van de navigatie en alles wat daar te weinig of teveel gezegd wordt, en kan ik zelf logisch nadenken over welke afslag ik wel of niet moet nemen. Als het qua tijd niet veel scheelt, probeer ik om de grote steden heen te rijden. Ook voorkom ik dat ik rond de spits in/nabij grote steden rijd. Neem ruim de tijd voor je route. Ik probeer zelf zo'n 6-7 uur autorijden op een dag in te plannen. Ik vertrek vroeg en neem vele pauzes onderweg. Mocht ik in de file komen te staan, dan is dat geen probleem. Inclusief vertragingen en pauzes probeer ik maximaal acht uur over de reis te doen. Als ik meerdere dagen tijd kan maken, rijd ik maximaal vier uur per dag.lange-autorit-alleen

Tip 2: zet een fijn muziekje aan

Wanneer ik van huis vertrek, ben ik vaak wat stressig voor de hele reis die nog komen gaat. Ik heb dan baat bij geen muziek of rustige muziek. Eenmaal op lange stukken snelweg luister ik graag naar podcasts, en wanneer mijn energie afneemt zet ik snellere muziek op. Voor elk type mood zet ik voor vertrek al een playlist klaar (ook voor de podcasts). Ik heb Spotify Premium aangeschaft, omdat ik me steeds wild schok van de plotselinge reclames met bijbehorende harde geluiden tussen mijn rustige muziek door. Bereid dus niet alleen je route, maar ook muziek voor onderweg voor.

Tip 3: neem gezond eten en drinken mee

Ik ben altijd geneigd om (van de stress?) heel veel suiker te consumeren onderweg. Dat geeft me een instant opkikker, maar daarna ook een slaperige fase. Daarom probeer ik onderweg zo gezond mogelijk te eten en drinken. Ik neem een thermoskan thee en een paar flessen water mee. Voor de lunch en tussendoortjes kies ik iets wat ik wél lekker vind, zodat ik me er op kan verheugen, maar waar ik geen grote suikerpiek van krijg. Ik zorg ook altijd dat ik een makkelijke, lichte maaltijd heb voor na het autorijden, omdat ik vaak geen zin heb om een supermarkt of restaurant te bezoeken na een hele dag autorijden.

Tip: trek loszittende kleding aan als je net als ik snel buikpijn krijgt als je lang zit en wat stress hebt.auto-lange-afstand-alleen

Tip 4: pauzeer alleen op drukke parkeerplaatsen als je alleen een eind autorijdt

Ik maakte een paar keer de fout om op heel rustige parkeerplaatsen in het groen te parkeren voor een pauze. Ja, ik houd van natuur, maar... ik voelde me toch niet heel fijn als vrouw alleen op verlaten parkeerplaatsen. In sommige landen mogen de vrachtauto's op zondag niet rijden, waardoor er veel chauffeurs rondhangen en ik voel me altijd wat geïntimideerd als die opmerkingen maken als ik langsloop. Ik neem bij voorkeur dus pauze bij benzinestations en als het (bijna) donker is, parkeer ik gewoon zo dicht mogelijk bij het gebouw. Voor langere stops om mijn benen te strekken, neem ik een afslag van de snelweg en loop ik in een dorpje even rond. Plan voldoende pauzes in. Ik pauzeer elke 1.5 uur en soms vaker als ik merk dat ik dat nodig heb. Ik kom liever intact dan snel aan op mijn bestemming. In mijn pauzes haal ik altijd even een frisse neus en blijf ik minimaal 15 minuten ontspannen. Ik eet en drink wat, maak een puzzel of lees een boek. Wanneer ik veel stress opgebouwd heb in mijn lichaam, doe ik een begeleide meditatie of bel ik even kort met een vriend(in).

Tip 5: overnacht onderweg

Ik plan in ritten die volgens Google Maps meer dan 6 uur duren, altijd een overnachting onderweg in. Ritten van 9 uur verdeel ik in twee etappes van 4.5 uur, zodat ik het lekker rustig aan kan doen. Momenteel woon ik in Zuid-Frankrijk en ga ik over twee maanden alleen terugrijden naar Nederland, en dan plan ik twee overnachtingen in in de 16-urige rit. Ik merk dat ik daardoor relaxter achter het stuur zit, veiliger rijd en meer van mijn dagen geniet. En niet onbelangrijk: de dagen na mijn rit minder vermoeid ben. Overnachten doe ik bij voorkeur in een (Air)B&B vlak voor een grote stad, zodat ik de volgende dag rond 9.30 uur langs de stad kan rijden en zo de drukte kan vermijden. Ik vind AirB&B's vaak knusser van hotels, waardoor het meer als een uitje dan als 'ik moet nou eenmaal overnachten' voelt. Bovendien wordt je vaak vriendelijk ontvangen en dat kun je wel gebruiken na zo'n lange rit. Een alternatief is een goedkoop hotel/motel, maar lees je dan voor het boeken even goed in over de reputatie. Ik logeerde eens als vrouw alleen in een goedkoop hotel en heb geen oog dicht gedaan omdat er zóveel lawaai op de gangen was. Dat hotel bleek niet al te goed bekend te staan. lange-wandelroutes-duitsland

Tip 6: luister naar je lichaam

Ik spreek door mijn reizen regelmatig mensen die 'opscheppen' over het hele eind dat ze op een dag gereden hebben. Ik vind dat niet cool, want ik kan me niet voorstellen dat je 14 uur of langer zó scherp kan zijn. Mijn hoofdregel: als mijn lichaam signalen geeft dat ik pauze nodig heb, dan neem ik die pauze. Ik kom liever levend en later aan. Sommige dagen betekent dat dat ik elke drie kwartier een pauze neem. Sommige dagen betekent dat dat ik na vier uur rijden een AirB&B boek. Of na vier uur rijden een pauze van twee uur in de natuur neem, waarbij ik een dutje doe, een boek lees en een picknick houd.

Bonustip: neem gezelschap mee

Niet iedereen zal zich oké voelen met mijn volgende tip, dus ik heb er even een bonustip van gemaakt. Ik ben me goed bewust van de risico's die lifters meenemen brengt, maar toch kies ik er graag voor om iemand mee te nemen. Ik bied een lift aan op bijvoorbeeld Blablacar of Facebookgroepen. Een groot voordeel van Blablacar is dat mensen een bijdrage doen en dat je van lifters het profiel kan zien. Zelf voel ik me het veiligst bij mensen die al (positieve) beoordelingen hebben. Ik ben me heel bewust hoe ik me bij de communicatie vooraf voel. Helemaaaaaal zeker van je veiligheid kun je natuurlijk nooit zijn, maar so far waren al mijn ervaringen heel positief. Ik heb de meest diverse en inspirerende mensen ontmoet. De één wil de hele weg kletsen over het leven, de ander fungeert als DJ en weer een ander zat achterin te slapen. Ik stuur het telefoonnummer en de foto van mijn lifter en de oppik- en afzetlocatie altijd door naar twee vrienden, just in case.

Tip: als je goed verzekerd bent en vertrouwen in je bijrijder hebt, kun je hem/haar ook een stuk laten rijden. Dat bevalt mij altijd heel goed, omdat ik zo veel uitgeruster aankom op locatie. 

Over de schrijver
Paulien van der Werf leeft avontuurlijk en nomadisch en is de oprichter van Outdoor Inspiratie. In 2019 zegde ze, na vele microavonturen en loondienstjaren, haar baan op om fulltime andere mensen te inspireren om avontuurlijker te leven.
Reactie plaatsen

Download mijn GRATIS trektocht-stappenplan incl. paklijsten!

trektocht-stappenplan