EuroVelo 8 fietsen in Frankrijk
Bikepacken, gravelbiken en fietsvakantie
paulien@outdoorinspiratie.nl
Bikepacken, gravelbiken en fietsvakantie
01/15/2025
9 min

De EuroVelo 8 door Frankrijk fietsen

01/15/2025
9 min

Zonnige fietspaden met uitzicht op zandstranden, begroeide heuvels en ruige kliffen. Idyllische dorpen waar zelfs in de winter nog gezellig Frans gekletst wordt op de terrassen en bakkerijen met het lekkerste brood van Europa. Het Franse deel van de EuroVelo 8 is een traktatie voor elke bikepacker. Met niet gek veel hoogtemeters, goed begaanbare paden en vele dorpen met terrassen en accommodaties onderweg is deze route ook heel geschikt voor de beginnende fietsvakantieganger. Ik vertel je op deze pagina meer over de route, die ik in december 2024 voor een groot deel volgde.

la-mediterranee-a-velo-fietsroute

De EuroVelo 8

De EuroVelo 8 staat ook bekend als de 'Mediterranean Route'. Een 7.350 kilometer lange fietsroute langs de Middellandse Zee. Fiets je de hele route, dan kom je door tien landen. Je fietst dan van de oostkust van Griekenland naar de zuidkust van Spanje. De route loopt over zoveel mogelijk fietspaden en rustige wegen. Hij volgt niet overal strak de kust, maar gaat soms ook een stukje het binnenland in.

La Méditerranée à vélo: de EuroVelo 8 in Frankrijk

Ik fietste in december 2024 het Franse deel van de route, van de Italiaanse grens naar Spanje. Het Franse deel van de EuroVelo 8 wordt 'La Méditerranée à vélo' genoemd. Dit stuk ligt tussen Le Perthus in Noord-Spanje en Menton aan de Frans-Italiaanse grens. Dit traject is zo'n 850 kilometer lang en loopt deels strak langs de Middellandse Zee en deels door de heuvels in het binnenland. De route komt nergens boven de 600 meter boven zeeniveau en de hellingen zijn niet vreselijk steil. 370 kilometer van de route ligt op fietspaden, wat toch echt wel het meest ontspannen fietst.

eurovelo-8-frankrijk

Routebestanden van de EuroVelo 8 in Frankrijk

Je kan het routebestand van de hele route door 10 landen hier downloaden. Het routebestand voor alleen het Franse deel download je op deze pagina. Bekijk hier de Komootroute.


Deze plekken kom je tegen

  • De heuvels boven Monaco, met uitzicht op de Alpes-Maritimes
  • Nice, met een promenade langs zee (tip: uitstapje naar het oude kasteel op de heuvel voor uitzicht)
  • Antibes, een gezellig Mediterraan dorp aan de kust, waar je mooi langs de kust kan wandelen als je een dag fietspauze wilt.
  • l'Esterel, een gravelparadijs met rode rotsen, waar de EuroVelo 8 omheen loopt.
  • Fréjus, een oude Romeinse stad met archeologische ruïnes
  • Les Maures, een groener natuurgebied
  • Bormes-les-Mimosas, een dorp met een mooi oud centrum en uitzicht op de Middellandse Zee.
  • De Calanques van Cassis, de beroemde kalkkliffen boven blauw water. Moeilijk te zien vanaf de fiets., maar goed te bewandelen vanuit Cassis.
  • Sillans-la-Cascade, een toeristisch dorp met een mooie waterval
  • Parc Regional du Luberon, met kloven, dorpjes op heuveltoppen en geurige lavendelvelden.
  • Arles, de oude Romeinse stad met monumenten uit die tijd
  • Sète, een romantische kustplaats met ondiepe wateren met flamingo's in de buurt.
  • Natuurgebied nabij Narbonne dat de 'kleine Camargue' genoemd wordt
  • Argèles-sur-Mer, het laatste dorp aan de kust, waarna je de voorheuvels van de Pyreneeën in fietst.

fietsroute-eurovelo-8-frankrijk

Markering van de route

De EuroVelo 8 is in beide richtingen redelijk goed gemarkeerd met groen-witte borden met een fiets als symbool in combinatie met een verwijzing naar de EuroVelo 8 (EV8) of 'La Méditerranée à vélo'. Niet groen-witte bordjes hebben met de EuroVelo te maken, want deze bordjes worden gebruikt om fietsroutes en fietspaden aan te geven. Ik raad je aan om de route ook in een navigatie-app of fietsnavigatie-apparaat op te slaan. Ik heb nogal eens een bordje gemist omdat ik probeerde niet aangereden te worden of helemaal opging in het uitzicht.

Let op: op het moment van schrijven ontbreken delen van de route. Voor die delen kan je een eigen route maken met behulp van Komoot, of de trein nemen. Dat geldt op dit moment bijvoorbeeld voor het stuk tussen Manosque en Meyrargues. Op deze pagina zie je de laatste updates.

bikepacken-eurovelo-8-frankrijk

De beste richting

Ik fietste de route van oost naar west, omdat ik daarna verder Spanje in wilde fietsen. Welke richting de beste keuze is, hangt af van de windrichting. De meest invloedrijke wind in Zuid-Frankrijk is de mistralwind, een koude en droge wind die vanuit het noorden of noordwesten komt. Ik had die wind dus deels van opzij en deels tegen. De wind komt vooral in de winter en lente veel voor, dus in die periodes kan je beter van west naar oost fietsen. In de lente en de zomer waait er vaak de levante-wind, die uit het oosten of zuidoosten komt. In die periode kan je dan beter van oost naar west fietsen. Tijdens mijn fietstocht draaide de wind regelmatig, dus maakte het in praktijk niet zoveel uit in welke richting ik fietste.

De langste en steilste stukken klimmen en dalen zitten in de oostelijke helft van de route. Zijn je beenspieren nog niet gewend aan heuvels? Begin dan in het westen, zodat je kilometers kan maken voor je de hellingen trotseert.

routebestanden-eurovelo-8-frankrijk

Op welk type fiets?

Je kan het gehele Franse deel van de EuroVelo 8 met een tourfiets fietsen. Op de hellingen is het fijn om goede versnellingen (ik redde het met 11) en goede remmen te hebben. Sommige paden lopen over fijn grind, maar een echte gravelfiets is niet echt nodig. Fiets je op een gravelfiets of mountainbike, dan kan je op meerdere plekken langs de route een gravelalternatief vinden.

Je eigen variant maken

Ik volgde niet strikt de EuroVelo 8, omdat ik ook graag wat gravelpaden mee wilde pakken. Bovendien stonden gebieden zoals de Camargue en de Esterel op mijn gravel-bucketlist en wilde ik die niet overslaan als ik toch in de buurt ben. Bovendien heb ik een paar winters in de buurt van Draguignan gewoond en wilde ik liever nieuwe plekken ontdekken.

Je kan mijn route, die deels over de La Méditerranée à vélo en deels over gravelpaden loopt, hier bekijken. Je kan mijn route overnemen, maar maak dan zelf nog even aanpassingen in je planning. Ik heb een aantal paden gefietst die meer geschikt waren voor mountainbiken of wandelen dan voor gravelbiken. Omdat ik onderweg zoveel mogelijk offline wilde zijn, heb ik niet bijgehouden om welke paden dat ging. Zoek dat uit met behulp van satellietbeelden en Trail View in de Komoot routeplanner, of treed in mijn bandensporen en deal onderweg met de obstakels die je tegenkomt.


De beste etappe-indeling

Ik wilde hier een etappe-indeling uitwerken, maar bedacht me dat dat helemaal niet handig is. De ene fietser wil relaxed fietsen en onderweg op terrassen zitten, de ander zoekt meer uitdaging. Het fijne aan de vele dorpjes langs de route is dat je zowel korte als lange etappes kan fietsen zonder qua accommodaties in de problemen te komen. Ik gebruikte de meerdaagse routeplanner van Komoot om de hele route in stukken met gelijke fietstijd op te delen. Dat kan jij met een Komoot Premium lidmaatschap ook doen, zodat je een etappe-indeling hebt die bij jouw wensen past.

eurovelo-kust-zuid-frankrijk

De beste tijd

Ik fietste mijn variant op La Méditerranée à vélo in december. Ik werd door veel Franse fietsers voor gek verklaard, want het was toch heel koud? Ik vond het met temperaturen van 5 tot 13 graden nog wel meevallen. Pauzeren vond ik bij die temperaturen wel lastig (koud) en ik moest flink doortrappen om voor het donker op mijn bestemming te zijn. En dan heb ik het nog niet over de harde mistralwinden die me van de fiets wilden blazen.

Volgens mij kan je de EuroVelo 8 in Frankrijk het hele jaar door fietsen. Als je de luxe hebt, zou ik eerder in de lente of herfst fietsen dan in de winter of zomer. De Franse Zuidkust is in de zomermaanden heel populair bij vakantiegangers. Er is dan veel verkeer naar de stranden, accommodaties zijn vroeg volgeboekt en soms is het behoorlijk heet. Die periode heeft wel weer als voordeel dat de dagen lang zijn en dat er veel leven in de dorpen en steden is.

PS. ik vind landschappen onder donkere luchten fotogenieker dan onder blauwe luchten. De foto's op deze pagina doen misschien denken dat het langs de EV8 altijd somber weer is, maar dat is dus niet representatief ;)

tips-eurovelo-8-frankrijk

Zo kom je er

Met de fiets in de trein naar Zuid-Frankrijk reizen is wat ingewikkeld. Ik deed drie dagen over de reis naar Menton, waarbij ik via Düsseldorf en Nancy moest reizen. De hindernis in alle mogelijk routes zat hem in de treinen naar Parijs, waarin geen fietsen mee mogen. Ten zuiden van Parijs gaat alles makkelijker. Flixbussen nemen op het moment van schrijven geen fietsen meer mee. Wel is er tijdens 'het fietsseizoen' de aantrekkelijke optie om een fietsbus naar het zuiden te nemen. In de treinen die tussen de steden in het zuiden rijden, mogen de fietsen vaak wel mee. Zie ook mijn blog over je fiets meenemen in de Franse trein.

eurovelo-8-marseille

Overnachten langs de EuroVelo

De route loopt heel regelmatig door de bewoonde wereld. De Middellandse Zeekust is een populaire vakantiebestemming, dus er wordt voldoende accommodatie aangeboden. Ook bakkerijen, supermarkten en restaurants zijn niet schaars. In het hoogseizoen doe je er goed aan om je logeerplekken op tijd te boeken. Vraag ook direct of je je fiets ergens veilig kan stallen.

Bivakkeren is buiten de beschermde natuurgebieden tussen 7 uur 's avonds en 7 uur 's morgens onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Zie mijn blog over wildkamperen in Frankrijk. Ik vond het vinden van een bivakkeerplek niet zo makkelijk. De gebieden waar ik mogelijke kampeerplekken zag, waren beschermd natuurgebied en ik vind het belangrijk me aan regels van natuurbeschermers te houden. Buiten de natuurgebieden was vrij veel bebouwing en aardig wat stille plekken werden bewoond door zwervers in tenten. Die hebben natuurlijk net zoveel recht daar te slapen als ik, maar ik slaap niet als ik weet dat ik een verder verlaten plek met een vreemde vent deel. Kortom: deels legaal, maar in de praktijk niet heel makkelijk. Ik zocht daarom waar mogelijk logeerplekken bij hosts via Warmshowers.

overnachten-eurovelo-8-frankrijk

Tips voor fietsen in Frankrijk

Fietsen in Frankrijk voelt aanzienlijk minder veilig dan in Nederland. De EV8 loopt in Frankrijk gelukkig zoveel mogelijk over fietspaden, maar dat kan natuurlijk niet overal. Daar waar je wel over de weg moet fietsen, kan je het best een fel, knipperend rood achterlicht op je fiets binden. Daarbij is het handig om een felgekleurd jasje aan te doen. Die had ik niet bij me, dus ik droeg zo'n afschuwelijk neonoranje verkeershesje. Als je in het donker fietst, wil je ook een voorlamp met groot bereik hebben.

Let tijdens het fietsen goed op de verkeersborden. Waar je in Nederland als fietser op een fietspad vaak voorrang hebt op afslaande auto's van de parallelweg, moet je in Frankrijk vaak voorrang verlenen.

Hoewel je op de meeste plekken kan pinnen, komt cash geld voor kleinere aankopen in buurtwinkels goed van pas.

Gebruik de POI's-functie van Komoot om waterpunten op de kaart te herkennen. Op veel plekken kan je zo uit de kraan drinken.

Reacties