Blaren voorkomen tijdens het wandelen: 5 tips
15 juli 2020 
4 min. leestijd

Blaren voorkomen tijdens het wandelen: 5 tips

Tijdens je wandelingen moet je er alles aan doen om blaren te voorkomen. Zeker op lange afstand wandelroutes kan een grote blaar zoveel pijn veroorzaken, dat de wandeling een hel wordt in plaats van een fijne vakantie. Ik hoor vaak genoeg dat mensen hun wandelvakantie vroegtijdig moeten beëindigen omdat hun voeten te erg beschadigd zijn. Bovendien moet je na je wandelvakantie vaak weer aan het werk, boodschappen doen en de hond uitlaten, en daarbij is het fijn dat je pijnvrij je (dagelijkse) schoenen kunt dragen. Ik heb helaas 'moeilijke voeten' en daardoor in de gangbare wandelschoenen snel last van blaren. Op mijn meer dan 3000+ trektocht-kilometers, heb ik geleerd hoe blaren te voorkomen. Mijn vijf tips deel ik met je.

Tip 1: draag goed passende schoenen om blaren te voorkomen

Slecht passende schoenen veroorzaken vrijwel altijd blaren. Dat is voor stiletto's die je eens per jaar draagt niet zo erg, maar voor wandelschoenen natuurlijk wel. Laat je daarom altijd door een schoenenexpert in een kampeerwinkel adviseren.

Tip 2: draag vochtafvoerende wandelsokken

Trek voor je wandeling niet de eerste sokken die je tegenkomt uit je lade aan. Het is niet voor niets dat er speciale wandelsokken te koop zijn. Sokken moeten natuurlijk lekker zitten en er daarnaast voor zorgen dat je voeten droog blijven. Goede wandelsokken zijn ademend en sneldrogend en daardoor vaak gemaakt van synthetisch materiaal, wol of een combinatie van beiden. Natte sokken maken je huid stroef en daardoor gevoelig voor blaarvorming. Vervang natte sokken dus zo snel mogelijk door droge(re) exemplaren. Synthetische sokken zijn sneldrogend en kun je even aan je tas te drogen hangen (op een droge dag). Neem tijdens een wandeling op warme dagen altijd een extra paar (droge) sokken mee, zodat je ze kunt wisselen onderweg.

Let bij de aanschaf van wandelsokken bovendien goed op waar de naden zitten. Speciale wandelsokken hebben de naden zo geplaatst, dat ze niet drukken op plekken waar de schoen het dichtst tegen je voet zit.

wandelsokken-blaren-voorkomenGoede wandelsokken zijn van merinowol en/of synthetisch materiaal gemaakt en helpen blaren voorkomen

Tip 3: leer je veters verstandig strikken

Een in theorie goed passende schoen met slecht gestrikte veters maakt een slecht passende schoen. Zorg dat je schoenen niet te los zitten, maar ook niet zó strak dat ze delen van je voet afknijpen. Leer de veters van je wandelschoenen strikken op een manier die blaren voorkomt.(Je vindt meer van deze handige tips in mijn boek 'De complete gids voor je eerste trektocht').


Tip 4: plak blarenpleisters als je een beginnende blaar opmerkt

Negeer pijnen aan je voeten niet. Het je het gevoel dat je ergens een blaar ontwikkelt? Controleer je sokken op vouwen en je schoenen op steentjes. Plak een blarenpleister op de beginnende blaar. Soms helpt het om je veters op een andere manier te strikken. Ik heb de beste ervaringen met Compeed blarenpleisters.veters-wandelschoen-strikken Strik de veters van je wandelschoenen op de juiste manier om wrijving en daarmee blaren te voorkomen


Tip 5: gebruik voetpoeder bij zweetvoeten

Heb je snel last van zweetvoeten? En helpen sokken die vocht afvoeren niet voldoende? Doe dan een beetje voetpoeder van Careplus of Kneipp in je sokken.

Over de schrijver
Paulien van der Werf leeft avontuurlijk en nomadisch en is de oprichter van Outdoor Inspiratie. In 2019 zegde ze, na vele microavonturen en loondienstjaren, haar baan op om fulltime andere mensen te inspireren om avontuurlijker te leven.
Reactie plaatsen

Download mijn GRATIS trektocht-stappenplan incl. paklijsten!

trektocht-stappenplan