arrow_drop_up arrow_drop_down
Zwemmen in koud water: zo doe je dat veilig
2 januari 2021 

Zwemmen in koud water: zo doe je dat veilig

Zwemmen in koud water is voor mij een goede oefening om uit mijn comfortzone te stappen en daardoor een essentieel onderdeel voor avontuurlijk leven. Ook voor je gezondheid is zwemmen in koud water heel goed, mits je het veilig aanpakt. In dit bericht daarom wat meer informatie over de gezondheidsvoordelen van zwemmen in koud water en tips voor hoe je dat veilig doet.

 

Waarom is zwemmen in koud water zo gezond?

Waar we eerst massaal dachten dat Wim Hof (‘the iceman') hartstikke gek was, wordt hij nu steeds meer gezien als een wijs man met interessante (wetenschappelijke) argumenten. Zwemmen, skinny dippen of douchen in koud water is namelijk goed voor je gezondheid. Zwemmen in koud water…

  • geeft je immuunsysteem een boost 
  • verbetert je bloedsomloop
  • verbrand calorieën (altijd mooi meegenomen)
  • vermindert stress
  • geeft je een (endorfine) high zoals veel mensen die voelen na het hardlopen
  • kan helpen mentale klachten als burn-out en depressie te voorkomen/verminderen
  • helpt je snel wakker en productief worden
  • verhoogt je libido

 

Koud water en veiligheid

Je onderdompelen in koud water heeft gezondheids-nadelen als je het niet veilig aanpakt. Daarom deze tips voor zwemmen of badderen in koud water:

  • lees jezelf vooraf in over de risico's van koud water en ga alleen zwemmen als je fysiek gezond bent. Wees extra voorzichtig bij zwangerschap, astma, hoge bloeddruk en hartproblemen.
  • zwem alleen op plekken waar dat veilig kan (denk om stroming, vermijd zandafgravingen, etc.)
  • geef jezelf de tijd om te acclimatiseren. Het is beter om langzaam het water in te lopen, dan gelijk kopje onder te gaan.
  • zwem het hele jaar door, zodat je de watertemperatuur langzaam voelt dalen per dag, en je zo op een natuurlijke manier aanpast aan kouder water.
  • draag een (dikke) muts en eventueel een wetsuit om te voorkomen dat je teveel lichaamswarmte verliest
  • blijf niet te lang in het water. In het algemeen geldt dat je 1 minuut per graad Celsius watertemperatuur in het water kan blijven. Als het water twee graden is, kun je volgens die regel maximaal 2 minuten zwemmen. Niet iedereen is hetzelfde, dus luister vooral ook naar je lichaam en verlaat het water eerder als dat nodig is.
  • neem niet direct na de koude douche een hete douche. Het hete water kan er namelijk voor zorgen dat je kerntemperatuur juist verlaagd wordt, wat gevaarlijk is. Je kunt beter afdrogen, meerdere lagen kleding aantrekken en een kop thee of warme chocolademelk drinken.
skinny-dippen

Skinny dippen hartje winter in Groningen

 

Meer over zwemmen in koud water

Mijn favoriete website over zwemmen in (koud) natuurwater is de site van de Outdoor Swimming Society. De meest bekende koud water ‘zwemmer' is waarschijnlijk Wim Hof, die over zijn methode ook een boek schreef. Ik las ook een interessant artikel over de gezondheidsvoordelen van koud water.

zwemmen-in-koud-water

Zwemmen in koud water is fijn en leuk, mits je het veilig en doordacht doet

 

 

Voor dit artikel heb ik gebruik gemaakt van de Outdoor Swimming Society als bron.

Over de schrijver
Ik ben een expert op het gebied van outdoor, avontuurlijk leven en trektochten maken. Op mijn zesentwintigste trok ik definitief de deur van mijn huurhuis achter me dicht, om zo uit de rat race te kunnen stappen en mijn tijd te kunnen gebruiken aan doen waar ik écht blij van word.
Reactie plaatsen

gratis e-books met meer inspiratie

Lijkt een microavontuur of trektocht jou wel wat, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Ik heb twee minigidsen geschreven, die jij gratis mag downloaden:
Ik gebruik cookies