Wandeltraining: zo train je voor een wandeltocht
05 januari 2022 
6 min. leestijd

Wandeltraining: zo train je voor een wandeltocht

Droom jij er ook van op wandelvakantie te gaan, maar heb je geen idee hoe je daarvoor moet trainen? Vraag je je af of je wel fit genoeg bent om een trektocht te maken? In dit artikel hebben we het over wandeltraining en vertel ik je traint voor een wandeltocht.


Bij wandeltraining denken we vaak alleen aan zoveel mogelijk kilometers afleggen. Bij een goede training komt echter meer kijken. Je wilt niet alleen je uithoudingsvermogen trainen, maar ook zorgen dat al je spieren zo getraind zijn dat ze kans op blessures zo klein mogelijk is. Daarom doe je bij een wandeltraining en een wandeltocht een warming-up en cooling-down en ondersteun je je trainingen met krachttraining en balanstraining.

wandeltraining-met-rugzak


Trainen voor wandeltocht, is dat niet onzin? Iedereen kan toch wandelen? Uh ja. Maar wandeltraining verkleint de kans op blessures wel enorm. Niets zo vervelend als je wandeltocht vroegtijdig af te moeten blazen omdat je iets geblesseerd hebt. Daar heb je bovendien niet alleen last van tijdens je wandeltocht, maar soms ook nog maanden na die tijd. Krijg je in the middle of nowhere met een blessure te maken waardoor je niet verder kunt lopen, dan ben je (ook letterlijk) verder van huis.

Het is ook veel leuker om lange afstanden te wandelen als je dat fysiek aan kan. Als je continu afgeleid wordt door brandende spieren, blaren of pijntjes in gewrichten die maar niet verdwijnen, kun je niet echt van het uitzicht en de ervaring genieten.


Hoe train je voor een wandeltocht?

Trainen voor een wandeltocht doe je dus door én uithoudingsvermogen op te bouwen én je spieren te trainen met krachttraining, stretchen en balanstraining.

Werk met een trainingsschema om de afstanden rustig op te bouwen tot de afstanden die je ook tijdens je wandeldagen af wilt kunnen leggen. Zoek daarnaast wandelgerelateerde krachttraining en leer over de juiste loophouding. Leer ook een slimme manier van landen op je voeten.

trainen-voor-wandeltocht

Wandelconditie opbouwen

Wandelconditie opbouwen doe je door je afstanden steeds iets verder op te bouwen. Naast lange wandelingen moet je ook intervaltrainingen doen. Die ken je misschien van het hardlopen. Wissel stukjes wandelen in de ene hartslagzone af met stukjes wandelen in een andere hartslagzone. Wat daarin de beste verdelingen en zones zijn, leer je tijdens een wandeltraining.

Ga je een lange tocht met een backpack op je rug maken? Bouw dan ook het gewicht in je rugzak tijdens je tochten langzaam op.


Er zijn een hoop mensen out there die zichzelf 'wandeltrainer' noemen. Ga op zoek naar iemand die de juiste certificaten heeft. Zelf volg ik online wandeltrainingen bij Wanda van De Wandeltrainer. Zij heeft vele diploma's en certificaten (KWBN, NOC*NSF en Fitstap) en jarenlange ervaring en deelt op een aantrekkelijke manier haar kennis. Bij haar trainingen krijg je een wandelschema met afstanden en intervaltrainingen. Elke week krijg je daarbij nieuwe wandeltips en oefeningen die de kans op blessures voorkomen.

--> ik volgde de wandeltraining ter voorbereiding op een lange trektocht. Deze training duurt 20 weken en zit barstensvol belangrijke informatie.

wandeltraining

Ik kan je aanraden om minimaal eens met een wandeltrainer in person op locatie te werken. Laat een loopanalyse doen om inzichten te krijgen in waar jouw zwakke punten zitten en hoe je die kunt verbeteren.


Tips voor jouw training

Niet alleen een goed schema voor je training is belangrijk. Net zo belangrijk zijn:

wandeltraining

Wil je eens ervaren hoe een (online) wandeltraining eruit ziet? Dan kun je deze gratis wandeltraining van Wanda uitproberen.

Over de schrijver
Paulien van der Werf leeft avontuurlijk en nomadisch en is de oprichter van Outdoor Inspiratie. In 2019 zegde ze, na vele microavonturen en loondienstjaren, haar baan op om fulltime andere mensen te inspireren om avontuurlijker te leven.
Reactie plaatsen
trektocht-stappenplan