Hoe bereid ik me voor op mijn eerste huttentocht?
12 juli 2022 
15 min. leestijd

Hoe bereid ik me voor op mijn eerste huttentocht?

Al jaren roep ik tijdens mijn jaarlijkse vakantie in Zwitserland dat ik volgend jaar toch écht op huttentocht wil. Geen dagwandelingen vanuit een appartementje, maar van berghut naar berghut wandelen. Deze zomer gaat het er dan ein-de-lijk van komen: ik ga op huttentocht! Voor wie dat ook eens wil doen: dit artikel is voor jou. Hoe bereid ik me voor op mijn eerste huttentocht?

De bestemming kiezen

Voor een berghuttentocht heb je natuurlijk bergen nodig. Ik dacht dat dat de opties in Europa flink zou beperken, maar: zoveel berggebieden! En zoveel uitgestippelde routes! Omdat ik met de vriendin die meegaat meestal naar Zwitserland reis, viel de keuze op Zwitserland. We zijn beiden geen mega-ervaren bergwandelaars, dus de bergen moesten ook weer niet té uitdagend zijn. Maar het oog wil ook wat, dus er moesten wel indrukwekkende bergen en meren zijn. Ik besloot dat ik naar Zwitserland wilde en dat ik geen specifiek gebied, maar een specifieke route zou kiezen.

eerste-keer-huttentocht

De route voor mijn huttentocht kiezen

Het belangrijkste criterium voor het uitzoeken van mijn route was: moet te doen zijn met hoogtevrees. Want ja, mevrouw de bergliefhebber heeft hoogtevrees. Of valangst eigenlijk. Dus geen stukjes via ferrata, geen smalle bergpaadjes langs kliffen en geen 'kleine stukjes klauteren'. Daarmee vielen al een hoop tochten af.

De hutten moesten bovendien niet te ver uit elkaar zitten. Zoals gezegd zijn mijn reismaatje en ik geen ervaren bergwandelaars en een topconditie hebben we ook niet. Ik heb de dagafstanden en de hoogtemeters die daarin gemaakt moeten worden dus even goed bestudeerd. Ik loop liever iets kortere etappes dan ik aan zou kunnen, dan dat ik mezelf uitput en niet meer kan genieten.

En dan moesten de uitzichten toch ook wel spectaculair zijn. Bergmeren, steile bergwandelen, spitse toppen.

Tip: zoek naar 'huttentochten voor beginners' en 'huttentochten met kinderen', dan krijg je handige overzichten van geschikte routes.

Inspiratie voor gebieden en tochten vind je op het blog van de NKBV, de tochtenwiki, thru-hiking.com en op Oppad.nl. Let bij het kiezen van je route op de moeilijkheidsgraad, het meest geschikte jaargetijde en de hoogtemeters.

--> Deen van Hikaholics had ook last van hoogtevrees en kwam daar met behulp van een C1-bergwandelcursus vanaf (zie deze video). Dat ga ik volgend jaar ook proberen, want die niet-te-doen-met-hoogtevrees-routes roepen mij!

huttentocht-route-kiezen

--> Deze route ga ik lopen

Met hulp van Elmar van Thru-hiking.com viel de keuze op de Nendaz Trekking. Een route door de Nendaz-regio in het westen van Zwitserland. In 'het hart van de vier valleien' vind je meer dan 250 kilometer aan wandelpaden. Bergliften nemen je mee naar groene almen omgeven door indrukwekkende bergen (jeeej!) en heldere bergmeren (nog meer jeeej!). De officiële route voert langs berghutten tussen Nendaz en Veysonnaz. 

  • lengte: 50.8 km
  • hoogtemeters: 2908
  • aantal uren wandelen per dag: 3-6
  • beste tijd: juli tot half september
  • technisch niet moeilijk en fysiek niet mega-uitdagend

Meer informatie over deze route volgt nadat ik hem zelf gelopen heb :)


Hoe bereid ik me fysiek voor op mijn eerste huttentocht?

Ik heb op het moment van schrijven 7 maanden in de heuvels en bergen gewoond. Met mijn bergwandelconditie zit het nu wel goed dus, maar ik ga pas in augustus op pad. In de tussentijd woon ik in de provincie Groningen en daar heb ik nog weinig bergen ontdekt. Gelukkig heb ik wel een oppashond die meerdere keren per dag op stap wil, dus ik blijf voldoende wandelen. Ik ga mijn tas alvast inpakken zoals voor de tocht en deze meedragen tijdens de uitlaatrondes. Met yoga (lessen van Dosis Geluk) houd ik mijn lichaam soepel. Voor vertrek volg ik een wandelclinic van De Wandeltrainer.

Zou het beter zijn als ik specifieke oefeningen voor het bergwandelen deed? Ja. Maar ik ga hier niet doen alsof ik gedisciplineerd aan het sporten ben. Ik heb moeite met het inbouwen van dergelijke routines, zeker als ik daarnaast óók 50 uur per week werk (doe ik in de zomermaanden, zodat ik in de winter meer vrij heb), yogalessen volg, huisoppas ben, vrienden wil zien (die zie ik 8 maanden per jaar niet), etc. Dus: HET IS BETER OM TE TRAINEN en hier vind je tips en oefeningen. Do as I say, not as I do. 

eerste-huttentocht

Hoe bereid ik me mentaal voor?

Ik had het maken van een huttentocht heel groot gemaakt in mijn hoofd. Ik moest van mezelf meteen een maand door de meest ongerepte, afgelegen gebieden lopen. Me vastklemmend aan kabels langs steile afgronden lopen. Lange dagen op de paden maken. Je snapt het idee en je snapt misschien ook waarom dat mevrouw Hoogtevrees afschok.

Gelukkig bestaat het internet en leerde ik dat het ook korter en makkelijker kon. En realiseerde ik me dat dat niet 'slechter' of 'minder cool' is dan een langere tocht, omdat ik hier juist meer van zou genieten.

De drempel voor het maken van deze huttentocht is dus niet meer zo groot. Dat komt vooral omdat ik weet dat de route bij mijn niveau past. Na het volgen van een workshop bergwandelen, me veel inlezen en veel spreken met andere bergwandelaars, maak ik me niet druk over mijn kunnen. Ik ben altijd een verstandig mens geweest, dus over onnodig risico's nemen hoef ik me ook niet druk te maken.

Kortom: ik voel me mentaal voorbereid!

eerste-keer-huttentocht

Hoe bereid ik me praktisch voor?

Ik heb me goed ingelezen in de route en weet dat ik de juiste skills heb om deze veilig af te leggen. Ik ga de route nog beter bestuderen op de kaart en hem als GPX-invoeren op Komoot om zo met satelliet ook al naar het terrein te kunnen kijken. Ik volg voor vertrek nog een wandelclinic en een wildernis-EHBO-cursus omdat dat me een geruster gevoel geeft. Mijn navigatie skills heb ik de afgelopen maanden in Zuid-Frankrijk goed kunnen oefenen. 

Nu lijkt het misschien alsof praktische voorbereiding niet echt nodig is (want: kort stukje tekst), maar niets is minder waar. Lees hier alles over het plannen van je tocht. Lees die pagina in ieder geval door, als een checklist: heb je alle stappen doorlopen?


Wat neem ik mee op huttentocht?

Mijn 65 liter rugzak is wat aan de grote kant voor huttentochten. Zonder mijn tent, slaapzak, slaapmat en kookgerei is de tas vrijwel leeg. Ik heb daarom speciaal voor dit soort tochten zonder slaapuitrusting een nieuwe tas gekocht. Ik koos met het oog op duurzaamheid en kwaliteit voor de Vaude Brenta 36+6 liter rugzak. Daar passen mijn waterflessen, eten voor onderweg, (regen)kleding, camera, slaapzakje en andere kleine benodigdheden makkelijk in.

Op deze wandeling draag ik mijn Hanwag Tatra Light GTX schoenen mee. Die zijn lekker stevig maar niet zo zwaar als mijn niet-Light-variant. Natuurlijk laat ik ook mijn wandelstokken niet thuis.

Ik neem een dun slaapzakje mee (ik weet nog niet of dat mijn zomerslaapzak of mijn thermo-lakenzak wordt) en ik slaap net als in de tent met mijn opgerolde trui als kussen.

Wat ik niet ga vergeten:

  • contant geld
  • sloffen of slippers voor in de hut
  • oordoppen
  • zonnebrandcrème
  • GPS met noodknop
  • EHBO-set

Dat is natuurlijk niet alles. Ik maak gebruik van de Huttentocht-paklijst van de NKBV zodat ik niets vergeet. 

hoe-huttentocht-voorbereiden

Welke nieuwe kennis deed ik op?

Lange tochten wandelen is natuurlijk niet nieuw voor me, maar in berghutten slapen wel. Wat ik uit mijn research opgestoken heb:

  • slapen doe je vaak in een lager, een rij stapelbedden naast elkaar. Je kunt tegen meerprijs soms een 2- of 4-persoonskamer reserveren
  • de hutten zijn vaak niet aangesloten op elektriciteit, dus je telefoon opladen mag in sommige hutten alleen in bepaalde tijdvakken
  • je loopt niet met je bergschoenen naar binnen, maar trekt deze uit en wisselt ze in voor huttensloffen (die je dus mee moet nemen)
  • je moet je eigen afval meenemen naar het dal. Vuilniszakje mee dus.
  • in het hoogseizoen moet je overnachtingen in berghutten vooraf reserveren. Dan kan bijvoorbeeld hier.

Toptip van Tinder

Soms vind je nieuwe kennis en inspiratie op de meest onverwachte plekken. Van een bergwandelaar met wie ik via Tinder in contact kwam, leerde ik dat je in een lager het best niet dicht bij het raam moet gaan liggen De reden: er is blijkbaar redelijk vaak discussie over of het raam dicht moet of niet. 'Dus als je een lichte slaper of een koukleum bent, moet je oordoppen meenemen en niet bij het raam slapen'. 

En: neem een hoofdlamp met rood licht mee, zodat je anderen in de kamer 's morgens niet verblindt met fel, wit licht. 

Tip: maak je tocht makkelijker en goedkoper met de NKBV

Via een vriendin die als kind al met haar ouders in de bergen wandelde, leerde ik over de NKBV. De Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging. Dé plek voor Nederlanders die van bergen houden, zo blijkt. Met 65.000 leden is de vereniging behoorlijk groot en dat begrijp ik wel, want de voordelen zijn niet mis:

  • toegang tot een uitgebreid Kenniscentrum vol handige artikelen over bergwandelen en berghutten
  • speciale reisverzekering voor bergsporters, waarmee je ook verzekerd bent buiten de brede paden. Hij dekt overigens ook strandreizen
  • tot 50% korting in geselecteerde berghutten (meer dan 1.200 in de Alpen en Pyreneeën)
  • 10% korting bij de Bever
  • en meer, zoals je op deze pagina kunt lezen

hoe-bereid-ik-me-voor-op-een-huttentocht

Waar kijk ik het meest naar uit & waar zie ik tegenop?

Waar ik een klein beetje tegenop zie is het slapen in een bergzaal. Snurkende of zwaar ademende mensen. Überhaupt niet de enige tussen vier muren zijn. Dat ben ik als soloreiziger en single niet zo gewend. Ik hoop erop dat de fysieke inspanning van de dag genoeg is om de snel 's avonds snel te laten komen. Plus: oordopjes mee.
Waar ik meer tegenop zie: onweer. Of ik nou veilig zit of niet, onweer in de bergen jaagt me intense angst aan. Ik ga verstandig handelen en de onweersbuien rustig ademend uitzitten en dan komt het vast goed :)  

Ik verheug me het meest op hele dagen in de bergen zijn. Niet na een rustgevende wandeling in de natuur terug naar een dorp te hoeven. Wakker te worden in de hoge bergen en deze kunnen bewonderen in het warme avondlicht. Andere bergwandelaars ontmoeten is ook iets wat me tijdens het wildkamperen minder makkelijk lukt. Een week heerlijk offline in de natuur doorbrengen met één van mijn beste vriendinnen - can't wait!

Handige links

nkbv-huttentocht

Over de schrijver
Paulien van der Werf leeft avontuurlijk en nomadisch en is de oprichter van Outdoor Inspiratie. In 2019 zegde ze, na vele microavonturen en loondienstjaren, haar baan op om fulltime andere mensen te inspireren om avontuurlijker te leven.
Reactie plaatsen

Download mijn GRATIS trektocht-stappenplan incl. paklijsten!

trektocht-stappenplan